Shaklee Lecithin Kesukaan Ramai ♥

Shaklee Lecithin Kesukaan Ramai…termasuklah saya juga! ♥

Kenapa saya suka ♥ Shaklee Lecithin?

Shaklee Lecithin

1) Membantu meningkatkan daya ingatan saya. 

  •  Maklumlah bila usia makin meningkat ni (eh! macam tua sangat je bunyinye…saya muda lagi yer..:P). Sebagai seorang ibu yang bekerja dari rumah (online biz) merangkap surirumah yang perlu uruskan hal rumahtangga, anak-anak, suami dan bermacam-macam lagi.
    Sejak bergelar ibu ni banyak betul benda saya nak input dalam otak ni…baik hal bisnes hinggalah hal anak-anak. Nak jadi supermom memang saya amat2 memerlukan Shaklee Lecithin ni! (^-^)


2) Melancarkan sistem penghadaman saya.

  • Sebenarnya saya ni tergolong dalam kumpulan yang kurang lawas sistem penghadamannya. Tapi bukan sembelit yer! Tak sakit apa pun. Cuma, agak kurang nak ‘membuang’ jer. Namun, sejak amalkan Lecithin nie, ianya sangat smooth & naturally. Almost everyday! Hehe.

*Nota: Kapsul Lecithin Shaklee diperbuat daripada Bovine Gelatin yang HALAL. Jika anda meragui status ke’HALAL’an nya, jemput baca DI SINI.

Jom baca maklumat lanjut mengenai Lecithin. Apakah yang anda patut tahu?


LECITHIN

  • Nature’s Emulsifier (Pengemulsi Semulajadi) yang membantu badan menyerap nutrien larut lemak seperti Vitamin A,D,E, K, Beta Caretone. Boleh didapati dari tisu binatang dan tumbuhan (plant)
  • Untuk komersil didapati dari telor, jagung & kacang soya
  • Fat Emulsifier – Metabolisma lemak


KANDUNGAN

  • Asid linoleik – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan tidak boleh menghasilkannya sendiri dan ia perlu diambil melalui diet harian .
  • Kolin – satu komponen neurotransmitter.
  • Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  • Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

 

KHASIAT DAN KEGUNAAN LECITHIN

1. PALING UTAMA – untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)

  • Lecithin memecah serta mencairkan lemak terutama kolesterol.
  • Ia membantu menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL)
  • Membantu mengawal paras triglycerides
  • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
  • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.


2. PENTING UNTUK FUNGSI OTAK

  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak – berfikir, ingatan, konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan, bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yang betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi itu akan tergugat. Acethylcholine dihasikan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari LECITHIN.
  •  Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine. Ini adalah kerana 30% otak adalah lecthin, dan 70% lemak di hati (liver) adalah lecithin.


3. UNTUK KAUM TUA

  • Lecithin amat diperlukan bagi mereka yang uzur oleh sebab angin, stroke (angin ahmar) dan sakit-sakit yang biasa dialami oleh kaum tua.
  • Mengurangkan berlakunya masalah pembuluhan tersendat punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.


4. UNTUK PENGHADAMAN

  • Lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil bile daripada kolesterol. Bile amat penting untuk proses penghadaman.


5. UNTUK SEL

  • Lecithin penting untuk mengangkut, menghantar bahan-bahan lemak dari makanan ke sel-sel
  • Choline & lecithin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita.


6. UNTUK KESIHATAN KARDIOVASCULAR (SISTEM JANTUNG)

  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai “Fat Emulsifier “ ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
  • Ia amat mujarap jika di ambil bersama-sama EPA dan Fiber.


HASIL PENYELIDIKAN (R&D)

  • Lecithin daripada soya bean berkesan memecahkan deposit kolesterol.
  • Lecitin daripada telor boleh tetapi tidak begitu berkesan


MENGAPA SHAKLEE?

  • Kacang soya – sumber semulajadi yang terpilih.
  • Kapsulnya mempunyai ciri-ciri lecithin sebagaimana di anugerahkan oleh alam
  • Tiada pengawet, perwarna, perasa tiruan
  • Kepekatannya ; 1 kapsul = 520 mg lecithin, 78 mg phosphatidycholine, 47 mg phosphatidylinositol


PERANAN SHAKLEE LECITHIN BUAT IBU MENYUSU

Ada yang bercerita apabila mereka mendapati badan makin mengembang akibat dari pengambilan makanan yang tidak seimbang.

Namun bagi yang menyusu badan, tahukah anda, kebaikan Lecithin kepada ibu yang menyusu?

  • Ia membantu mengurangkan risiko clog duct atau duktus susu tersumbat.
  • Ia membakar lemak yang berlebihan dalam badan ibu.
  • Ia membantu ibu mengatasi masalah lupa atau “short memory” yang biasa dilalui selepas melahirkan.
  • Ia membantu menyalurkan inositol dan kolin di dalam susuibu untuk perkembangan otak bayi.

Maka selamatkah Lecitihin di ambil semasa penyusuan selain untuk pengambilan untuk mengurangkan berat badan?

Jawapannya ialah ya selamat diambil oleh ibu yang menyusukan anak. Sila dapatkan jadual pemakanan dari pengedar anda seandainya anda mahukan cara pengambilan yang lebih baik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.