Minum MILO pagi semakin mengantuk?

Minum MILO pagi semakin mengantuk?

Saya salah seorang yang mengalami simptom mengantuk bila minum MILO pepagi (sarapan). Tak cergas pun.Tetapi ada juga yang langsung tidak mengalami simptom mengantuk ni.  Dan ada jugak yang kata, kanak-kanak yang minum MILO pepagi akan jadi terlebih aktif kat sekolah @ taska. Mari kita siasat….

Minum MILO

Sebelum tu mari kita tengok asal-usul MILO.

“In 1934, Australian industrial chemist and inventor Thomas Mayne developed Milo and launched it at the Sydney Royal Easter Show.[2] Milo began production at the plant located in Smithtown, near Kempsey on the North Coast of New South Wales. The name was derived from the famous ancient athlete Milo of Croton, after his legendary strength.” wikipedia

Fyi,

Okkay, kita tengok apa ada dalam MILO plak.

“Milo contains 1,760 kJ (421 calories) in every 100 g of the powder, mostly from carbohydrates, mainly sugar. Carbohydrates can be used for energy by the body, which is the basis of Milo being marketed as an energy drink.

Milo dissolved in water has a Glycemic Index (GI) of 55, the same as Coca-Cola.” wikipedia

Dah dapat jawapan kenapa minum MILO pepagi jadi ngantuk? Sebab MILO tu “Tonic Food Drink” ker?.  Sebab ada banyak gula/kalori/tenaga mungkin. Masuk dengan susu lagi. Untuk orang yang pepagi dah angkat batu, berlari, panjat tangga kat opis tu mungkin sesuai kot. Tetapi untuk mereka yang pepagi terus ngadap PC ni mungkin MILO + susu tu mungkin “kureng” sesuai .

Tapi…. ada yang yang kata minum MILO boleh tahan tak ngantuk sampai 2~3 pagi. Camner tu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.